Rozhovor s tvůrcem World of Tanks

World of Tanks je nejúspěšnější online hrou dneška. S jejím hlavním producentem, Michailem Živecem, jsme se bavili o plánech společnosti Wargaming.net, do budoucna. O tom, zda se ve hře objeví i československé tanky, kdy si budou moci fanoušci World of Tanks zabojovat v historických bitvách nebo jaké se plánují změny grafiky.

Rozhovor s tvůrcem World of Tanks

V našem redakčním hodnocení dostala hra World of Tanks dvě hvězdičky ze tří, což ji řadí k těm lepším hrám na našem webu. Co jsme o ní v hodnocení napsali?

V online válečné hře World of Tanks překvapivě absentuje jakékoli násilí, pokud si odmyslíme hořící vraky zničených tanků. Nutnost znát základy fyziky, použití základní angličtiny, komunikace s týmem, koordinace útočných a obranných operací, to vše pomůže hráči rozvinout celou paletu schopností, nezbytných pro dosažení herního úspěchu a lze tak hře přisuzovat nezanedbatelný učební potenciál. Zejména u mladších hráčů je ale dobré namátkově hlídat herní komunikaci a využívání herní měny.

Rozhovor s hlavním producentem World of Tanks, Michailem Živecem

Proč jste přijal nabídku pracovat pro Wargaming, byla to osobní známost se zakladateli, nebo jen dobrý odhad na projekt, který by mohl mít úspěch?
Převážilo přání dále růst a rozvíjet se. Tou dobou jsem pracoval v Minském studiu Arise, které se spojilo s wargamingem v roce 2007.

Podle našich informací jste dříve pracoval pro 1C, jaké projekty máte za sebou?
Jsou to hlavně projekty, které se realizovaly v Arise: "Kojoti: Zákon pouště", "Slavné bitvy: Bitva o Tobruk", "Slavné bitvy: Vylodění v Normandii", "Blesková válka 2: Odplata" a další.

Co byste ve své práci na World of Tanks s odstupem času udělal jinak?
Neměnil bych nic. Snad bych se jenom pečlivěji připravil na masový příliv hráčů - rekordní počet tankistů nás zastihl nepřipravené. Byli jsme nucení severy doslova křísit.

Na co naopak rád vzpomínáte?
Na všechno. Dělat hry je velmi zajímavé. S potěšením bych to prožil znovu.

Jak vypadá váš obyčejný pracovní den?
Čas s WoT letí nepozorovaně. :) Ale vážně - žádný pracovní den se nepodobá předešlému, každý přináší něco nového.

Co děláte, když zrovna nepracujete, jaké máte koníčky, co vás zajímá?
Jsem vášnivý rybář.

Jak důležité je pro vás příznivé hodnocení PEGI či ESRB, je pravda, že zejména kvůli nim nejsou v tancích posádky?
Tato hodnocení jsou mimořádně důležitá, bez hodnocení PEGI nebo ESRB by se nám nepodařilo dostat World of Tanks na regionální trhy. Touto „kontrolou“ musí projít každá společnost, která chce vydávat hry v zahraničí. Pokud jde o posádky, našim prvotním záměrem bylo nedělat hru s prvky násilí.

Máte alespoň přibližný přehled o tom, jaké je věkové složení vaší obrovské hráčské obce?
Po celém světě hru World of Tanks hraje přes 75 milionů lidí. Nejoddanějšími uživateli přitom nejsou jen mladí, ale i starší lidé. A rovněž tankistek je mezi námi hodně.

Po japonských tancích by časem měly přijít i stroje dalších národů, mezi nimi československé. Nebudete mít problémy s duplikací československých a německých tanků, zejména Pz35t a Pz38t?
Nemyslím si, že to nějakým způsobem poškodí kvalitu československé linie. Tím spíše, že již máme ve hře sourozence - dvojčata ve francouzském a německém stromu.

Jaký je váš odhad, kdy by se evropské tanky mohly ve hře objevit?
Ne dříve než v roce 2015.

Je již známo, jak budou řešena jména tankistů v evropském stromu? Pokud jde o československé tanky, objeví se ve hře i slovenská, nejen česká jména?
V současné době intenzivně pracujeme na japonském stromu, "Evropany" začneme rozpracovávat později. Pokud jde o jména tankistů, budou zcela odpovídat té oblasti, ve které byl stroj vyroben.

Jak moc jste si jisti účastí stroje Waffenträger auf E-100 ve hře? Hráči ho často považují za příliš silný, i když jejich kritika připomíná kritiku z doby uvedení FV215b (183).
Ano, je to tak. Waffenträger auf E-100 se proslavil jako velmi destruktivní stroj, což jej řadí na stejnou úroveň s neméně silným FV215b (183). Pokud se však jeho statistiky po několika měsících ukážou být příliš "hvězdné", budeme nuceni ho rebalancovat.

V jaké fázi se nyní nachází vývoj módu Historické bitvy, kde jej mohou hráči očekávat?
Historické bitvy jsou ve stadiu aktivního rozpracování a jako mód se objeví v první polovině příštího roku.

Vydáte předem seznam tanků, které v tomto módu bude možné použít, aby je mohli hráči nakoupit?
To ukáže čas. Zatím vydání podobných seznamů neplánujeme.

Bude možné v historických bitvách používat premium munici?
Ano. Avšak nebude to možné ve větší míře - jejich množství se bude zaznamenávat a bude omezené, aby nebyla narušena herní rovnováha.

Plánujete v dohledné době nějaké nové funkce pro majitele premium účtů?
Novinky určitě budou, ale na odkrývání karet je ještě příliš brzy.

Na ruském oficiálním fóru mohou uživatelé vám a panu Burkatovskému pokládat dotazy, uvažujete o nějakém podobném formátu i pro americké, evropské a asijské hráče?
V severoamerickém a asijském regionu existují oficiální fora World of Tanks, kde každý tankista může položit otázku spojenou s hrou. Pohovořit se mnou nebo se SerBem možné nebude, nicméně naši komunitní manažeři ochotně zodpoví otázky, které vás zajímají.

První záběry očekávané konkurence, War Thunder: Ground Forces vypadají, že hra má díky engine lepší grafiku, plánujete v této souvislosti ve World of Tanks nějaké úpravy?
Ano, a to globální. V příštím roce začneme intenzivně pracovat na vylepšení grafické části WoT, počínaje 3D modely a zvýšením počtu polygonů a konče zlepšením kvality textur.

World of Tanks stále balancují svou rozsáhlostí mezi střílečkami typu Call of Duty a válečnými simulacemi typu Operace Flashpoint/ArmA. Plánujete v příštích letech zavést do hry nějaké větší mapy, než 1200x1200m?
Ano, budou mapy v délce dvou, ale i čtyř kilometrů. Prozatím doporučuji vstupovat do klanů a válčit na Globální mapě, jejíž rozsah je značný.

Proti mnoha ostatním hrám World of Tanks přinesla specifický systém spottingu, plánujete nějaké jeho větší úpravy, případně módy, kde by byl zcela zrušen a hráč by spoléhal jen na své oči?
Zrušit spotting systém by znamenalo dát zelenou potenciálním cheaterům. Nicméně určitá korekce bude nutná. Bude zavedena přímá závislost stupně spottingu tanku na počtu jeho viditelných bodů. Jinými slovy, pokud stavba nebo kopec výborně kryjí stroj, šance na spotting jsou minimální. Pokud se kdyjete špatně, tank je odsouzen k "nasvícení".

Jak je s odstupem doby hodnocena akvizice společnosti, provozující herní engine BigWorld?
Engine BigWorld využívá mnoho kvalitních titulů, technologie je prověřena a koneckonců i ve WoT se BigWorld dobře osvědčil, nehledě na to, že jsme jej museli značně přepracovat pro potřeby hry. Hlavním plusem spolupráce se nepochybně stala výměna zkušeností. Máme se čemu přiučit u Australanů a pro ně se otevřelo obrovské pole působnosti na engine už létají i World of Warplanes. S BigWorld je naše práce nyní snadnější, u tvůrce technologie konečně projekty wargamingu zaujímají první místo na seznamu priorit.

Kdy bude spuštěna testovací verze World of Warships?
Hlásit se do beta verze WoWs jde už teď :)

Jaký je důvod odmítání skill MM, jsou to důvody technické nebo filozofické?
Myšlenky na skill MM jsme se zcela nevzdali a dokonce jsme ji už i realizovali, v aktualizaci 8.9 přibyl režim Týmových bitev, při kterých hráči bojují s protivníkem, který je jim svými dovednostmi rovnocenný.

Klesá penetrace APCR munice během letu rychleji, než AP munice? Má APCR munice po 500m letu stále výrazně vyšší průbojnost, než AP?
Ano, penetrace podkaliberní munice se vzdáleností od tanku, který ji vystřelil, klesá rychleji, než u obyčejné AP munice. Ve vzdálenosti 500m je ale obvykle stále ještě o něco vyšší.

Jiří Vojáček
9.12.2013

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
PŘIDAT KOMENTÁŘ
Jméno:

Stinadla

24. 11. 2019

Nelži jak prokoplej, vymaž ty BOT tanky z nepřátelských týmů, je až trapně okatý, jak se strefujou hned na první ránu a z našeho týmu je každej jalovej? Jdi se léčit magore. Jen hrabeš peníze a lžeš si sám do huby!

Hodnocení komentáře: souhlasím +1  /  nesouhlasím -0

martim

29. 6. 2015

dobri den moc se omlouvá omilem sem strelil našeho a zablokovalo me to prosim odblokujetemi to fakt moc prosim

Hodnocení komentáře: souhlasím +0  /  nesouhlasím -0

Roman

17. 1. 2015

Takove keci.Kde je hra nyní v prdeli.Horsi hratelnost nez byla a po graficke strance hodnotit nemá cenu.Ted jedou jen pro svůj zisk a ne pro blaho hracu!

Hodnocení komentáře: souhlasím +3  /  nesouhlasím -1